فارسی  |  English
وقایع و تقویم

Bartok, Bela

بلا بارتوک

تولد: مجارستان 15 مارس 1881

مرگ: نیویورک 26 سپتامبر 1945

نوازنده چیره دست پیانو

 
ورود  / ثبت نام 
 
صفحه اصلی            |        درباره ما            |        آرشیو            |        اخبار             |        گالری عکس            |        تماس با ما                   
شهرام ناظری: 37 سال است من را به خانه‌ام راه نداده‌اند / ˝ناگفته˝ ناظری و انتقاد از صدا و سیما
 

 اوایل ماه گذشته بود که علی نیکونیا (مدیر دفتر تولید موسسه آوای هنر) از برگزاری فصلی نو از سری‌ کنسرت‌های ناگفته به آهنگسازی حافظ ناظری و اجرای شهرام ناظری در اواسط مرداد ماه خبر داد. بلیت‌فروشی‌های این رویداد نیز دقیقا یک ماه پیش آغاز شد و آنقدر مورد استقبال قرار گرفت که این کنسرت برای چند سانس دیگر تمدید شد.

مدتی بعد و با استقبال ویژه از بلیت‌فروشی‌های کنسرت ناظری‌ها در تهران، مسئولان شهرستان‌های مختلفی در کشور نیز بر حضور گروه شهرام و حافظ ناظری در شهر خود پافشاری کردند و برنامه‌هایی برای اجرا در شهرستان‌ها مقرر گردید.

اما تور جدید کنسرت‌های "ناگفته" در تهران، چهارشنبه شب 13 مردادماه در فضای باز برج میلاد و در میان استقبال کم‌نظیر از ناظری‌ها شروع شد. در این کنسرت، ناظری‌ها و سایر اعضای ارکستر با لباس‌های یک‌دست مشکی به روی صحنه آمدند و با نواختن مقدمه‌ای از "ناگفته" به استقبال یک شب بی‌نظیر رفتند. پس از آن، شوالیه موسیقی ایران تصنیف "نمی‌دانی مگر دردم؟" را که باز تنظیم شده بود، برای مخاطبان حاضر در فضای برج میلاد اجرا کرد.

شهرام ناظری در نخستین صحبت‌های خود در کنسرت چهارشنبه شب از حضور پر تعداد حاضرین در کنسرت‌شان تشکر کرد و گفت: حضور جمعیتی حدوداً 4 هزار نفره در این کنسرت، برای ما درس بسیار بزرگی است و اینک نمی‌دانم چطور می‌توان از شما تقدیر کرد. همین ویژگی‌ها و لطف و محبت‌تان است که علیرغم آنکه در خارج از کشور بهترین امکانات برایمان فراهم می‌شود، من و همه هنرمندان دیگر همه مشکلات و پستی بلندی‌های فعالیت در ایران را به جان خریده و در وطن‌مان مانده‌ایم.

سپس فرصت به هم‌نوازی غفاری و فریوسفی نوازندگان ویولا و ویولن رسید که با همنوازی خود اثری از مندلسون آلمانی را بنوازند تا شهرام ناظری اینبار با نغمه جدیدی، اثر معروف خود به نام "آتش در نیستان" را از مجموعه آثاری به همین نام به علاقه‌مندان خود تقدیم کند.

پس از اجرای قطعات فوق از سری آثار شهرام ناظری، بخش‌هایی از آلبوم "ناگفته" و پروژه سمفونی رومی با آهنگسازی حافظ ناظری نواخته شد. در این بخش، نقش نوازندگان بسیار پر رنگ‌تر شده و هر کدام آن‌ها یکی پس از دیگری فرصت جولان دادن یافتند. با نگاهی گذرا بر چهره نوازندگان این کنسرت، مشاهده می‌شود که عده‌ای از این نوازندگان نسبت به عضوهای تور سابق "ناگفته" تغییر یافته‌اند.

اعضایی که در این کنسرت، پدر و پسر ناظری را همراهی می‌کنند، متشکل از امین غفاری به عنوان نوازنده ویولا، پدرام فریوسفی نوازنده ویولن، بابک غسالی نوازنده عود، شهریار نظری نوازنده دف و ساز ابداعی بم‌باژ و فرهاد صفری نوازنده و طراح سایر سازهای ابداعی هستند. همچنین یک گروه کُر بانوان شامل الهه حیدری، مهرناز شاه‌محمدی و شیوا سروش نیز بر روی صحنه مشاهده‌ می‌شوند که در برخی از قطعات همراه شهرام ناظری می‌خوانند.

ناظری که بر خلاف برخی از خوانندگان موسیقی پاپ، از سکوت مخاطبانش در حین اجراهای خود انرژی می‌گیرد، با تمجید از تماشاگران ایرانی گفت: در حین اجرای چند اثری که برای شما خواندم، کوچکترین همهمه‌ای نشنیدم و شما هر لحظه با سکوت و تمرکزتان به ما انرژی دادید. من چنین کنسرت‌های پرجمعیتی را در اقصی‌نقاط جهان داشته‌ام که معمولا در آنها بی‌نظمی‌های متعددی دیده‌ می‌شود ولی چنین تمرکز و شعور بالایی که در این کنسرت وجود دارد را حتی در کشور سوئیس نیز نمی‌توان یافت. به نظرم که باید سطح بالای شعورتان به تمام دنیا معرفی شود تا همه متوجه رفتار شایسته مخاطب ایرانی شوند.

در بخش دیگر کنسرت "ناگفته، فصلی نو"، یکبار دیگر آثار قدیمی شهرام ناظری به حاضرین در برج میلاد تقدیم شد. در این بخش که حافظ ناظری نیز به عنوان همخوان، پدرش را همراهی می‌کرد، "مثنوی نی‌نامه" با همراهی سازهای زهی اجرا شد. قطعات اجرا شده در این بخش اکثرا از آثار آلبوم "بشنو از نی" شهرام ناظری با اشعار مولانا بودند که هر کدام از خوانندگان با حس و سلیقه خودشان آن را اجرا می‌کردند.

پیش از اجرای قطعه "اندک اندک"، شهرام ناظری در بخشی دیگر از صحبت‌هایش ضمن گلایه از صدا و سیما، گفت: 37 سال است که من را به خانه خودم یعنی تلویزیون راه نداده‌اند. در این سالها خیلی سختی کشیدم ولی به عشق مردم و وطنم، 50 اثر را ضبط کردم و به شما مردم غیور ایران تقدیم کردم. متاسفانه الان شرایط به گونه‌ای نیست که من هر هفته به تلویزیون بیایم و برایتان بخوانم و باید برای دیدار با شما فقط به همین کنسرت‌ها بسنده کنم.

در ادامه این کنسرت، شهرام ناظری به درخواست علاقه‌مندانش قطعه محبوب و قدیمی کردی با نام "گل بنفشه" را به آنها تقدیم کرد. اجرا این اثر با همخوانی برخی از کرد زبان‌های حاضر در برج میلاد همراه شد؛ در حالی که سایر تماشاگران که کرد زبان نبودند نیز از موسیقی و اجرای این قطعه لذت بردند.  

در بخش‌های پایانی این کنسرت، حافظ ناظری نیز چند کلامی با مخاطبان خود سخن گفت. او با تاکید بر آنکه برای ارائه چنین اجرایی زحمت فراوانی کشیده‌ است، ابراز امیدواری کرد که تماشاگران از کنسرت‌شان لذت برده باشند. ناظری همچنین در مورد عدم حضور نوازندگان خارجی در این کنسرت گفت: ما برای حضور ستاره‌های جهان موسیقی در کنسرت‌مان تلاش فراوانی کردیم اما متاسفانه مسئولان اجازه حضور چنین ستارگانی را در ایران ندادند. در نهایت ما برای آنکه بتوانیم سه سبک مختلف موسیقی را به گوش شما عزیزان برسانیم، به پیشنهاد دوستان‌مان از نوازندگان درجه یک ایرانی در این کنسرت استفاده کردیم.

حافظ ناظری افزود: ما حدود 4 هفته دنبال صندلی مناسب بودیم اما متاسفانه امکان‌پذیر نشد  که شما امشب روی صندلی خوب بنشینید و داغش به دلمان ماند. به هرحال باتمام کمبودهایی که وجود دارد، ما تلاش خودمان را کردیم تا شما از دیدن این کنسرت راضی باشید. الان بیشتر کشورهای دنیا روند جهانی شدن را دنبال می‌کنند ولی ما از قافله عقب مانده‌ایم. امروز همه هنرمندان موسیقی باید تلاش کنند تا بتوانیم هنر واقعی ایران را به جهان معرفی کنیم.

در بروشور این برنامه برای توضیح و تبلیغ تور جدید "ناگفته" چنین آمده بود: پروژه ناگفته، موسیقی‌ای که با پایبندی به اصول و حفظ گوهر سرچشمه شرقی‌اش، آمیخته با هارمونی و ارکستراسیون مدرن موسیقی غرب، موسیقی جدیدی را از این پیوند به وجود آورده...

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت محفوظ می باشد .
            copyright by irantarah.com